Vanliga frågor & svar

Vanliga frågor & svar

Vi hjälps åt!​

Att fördela ett arv kan kännas både svårt och överväldigande. När en anhörig gått bort är det mycket att ordna – bouppteckning, arvskifte och allt det praktiska. Vi vet att juridiken kan verka krånglig, men med rätt stöd behöver processen inte bli onödigt komplicerad. Här har vi samlat de vanligaste frågorna om arvskifte och hur vår digitala tjänst Arvskifte Online fungerar. Målet är att du ska förstå tjänsten, känna dig trygg i att prova den och få svar på juridiska frågor på ett enkelt sätt.

1. Bouppteckning

  • En bouppteckning är en skriftlig handling som visar den avlidnes alla tillgångar och skulder vid dödsfallet. Det är som en ekonomisk sammanställning av dödsboet. Bouppteckningen behövs av två skäl: Dels för att ge en rättvis bild av vad som finns i boet (så att arvet kan delas korrekt), dels för att Skatteverket kräver den enligt lag. När bouppteckningen är klar och inregistrerad fungerar den som legitimation för dödsboet – den visar vem som har rätt att företräda boet och vilka som är arvingar. Utan bouppteckning kan ni inte komma åt bankkonton eller genomföra arvskiftet formellt, så det är ett nödvändigt första steg efter ett dödsfall. Läs mer på Skatteverkets hemsida.

  • Ja, det går alldeles utmärkt att göra en bouppteckning själv. Du kan välja mellan att använda Skatteverkets kostnadsfria guide, som är tydlig och välgjord, eller en digital betaltjänst där du får hjälp att fylla i uppgifterna steg för steg.

    Det som krävs är att ni samlar in uppgifter om den avlidnes tillgångar och skulder – till exempel konton, bostad, bil och lån. Ni håller ett förrättningsmöte, där bouppteckningen gås igenom, och två utomstående personer (förrättare) skriver under att allt stämmer. Sedan skickas bouppteckningen in till Skatteverket för registrering.

    Oavsett om ni gör bouppteckningen online eller på papper måste originalet alltid postas in till Skatteverket. Men att göra arbetet digitalt kan spara både tid och misstag. Välj det alternativ som känns tryggast för er.

  • För bouppteckningen behöver ni samla in alla relevanta ekonomiska uppgifter om den avlidne per dödsdagen. Det inkluderar till exempel saldo på bankkonton, värde på eventuella aktier eller fonder, värdering av bostad eller annan fastighet, eventuella fordon och andra tillgångar som smycken eller konst av större värde. Ni måste också lista alla skulder: bolån, privatlån, kreditkortsskulder, obetalda räkningar, osv. Utöver det tar man med uppgifter om eventuella livförsäkringar (där utbetalning sker på grund av dödsfallet) och efterlevandepensioner, eftersom de kan påverka boet. Ni behöver personuppgifter på arvingar och eventuella testamentstagare, samt om det finns efterlevande make/maka eller sambo. Kort sagt: allt den avlidne ägde eller var skyldig ska finnas med. Förbered er genom att kontakta banker, försäkringsbolag och andra för att få aktuella saldon och värdeintyg. Ju noggrannare bouppteckningen är, desto enklare blir nästa steg med arvskiftet.

  • Bouppteckning och arvskifte är två olika steg i processen efter ett dödsfall. Bouppteckningen är först – det är inventeringen av boet, där ni listar tillgångar, skulder och vilka som är arvingar. Bouppteckningen ska registreras hos Skatteverket och fungerar lite som ett intyg på “vad finns i boet och vem har rätt till det.” Arvskiftet kommer sedan – det är själva uppdelningen av den avlidnes tillgångar och skulder. Vid arvskiftet bestämmer arvingarna “vem som får vad” av tillgångarna. Resultatet skrivs ner i en arvskifteshandling som alla skriver under. Enkelt uttryckt: bouppteckningen konstaterar vad som finns och arvskiftet delar upp det mellan arvingarna. Båda är obligatoriska om det finns mer än en arvinge, men de sker vid olika tidpunkter. Först boupptecknar ni boet, sedan skiftar ni arvet.

  • Nej, man ärver inte den avlidnes personliga skulder. Om den avlidne hade skulder ska de betalas från dödsboets tillgångar under förvaltningen. Arvingarna behöver alltså inte betala med egna pengar för den avlidnes lån (förutom om ni själva frivilligt övertar tillgångar som är belånade, till exempel en bostad – då tar ni också över lånet). Skulle skulderna vara större än tillgångarna i dödsboet, blir arvet noll och eventuella obetalda skulder upphör (avskrivs av fordringsägarna). Ni kan aldrig ärva en skuld på så vis att ni tvingas betala den ur egen ficka. Det är därför viktigt att först lösa dödsboets skulder innan arvet delas, men arvingarna behöver inte oroa sig för att få hem räkningar på den avlidnes lån.

  • Ja, bouppteckningen måste först upprättas och skickas in till Skatteverket för registrering innan ni kan avsluta arvskiftet. Banken och andra instanser kräver en registrerad bouppteckning som underlag. Bouppteckningen ska normalt vara klar och inskickad inom tre månader efter dödsfallet (med viss möjlighet till förlängning). Skatteverket handlägger och registrerar den, vilket oftast tar några veckor. Under tiden kan ni förbereda arvskiftet, men själva fördelningen av arvet – att ni får ut pengarna eller byter ägare på egendom – sker först när bouppteckningen är registrerad. Så svaret är ja: bouppteckningen är som en startnyckel, den behövs i botten för att arvskiftet ska kunna verkställas.

2. Förbereda arvskiftet

  • Ja – och det är just därför Arvskifte Online finns. Du behöver inte kunna lagen eller sitta med ett tomt dokument. Hos oss får du hjälp steg för steg – du svarar bara på enkla frågor, så skapas en komplett och juridiskt korrekt arvskifteshandling automatiskt.

    Om arvet ska fördelas enligt lag räknar vi ut allt åt dig – vi sköter matematiken. Om det finns ett testamente fyller du enkelt i belopp eller andelar själv, precis så som ni kommit överens om. Tjänsten anpassar sig efter din situation.

    Du får också med allt som behövs runt omkring:
    – fullmakter för att verkställa arvskiftet
    – fullmakt för deklaration
    – hjälp att värdera tillgångar
    – fördelningsöversikt du kan visa för banken

    Det är många som letar efter ”göra arvskifte själv” eller ”arvskifteshandling mall”, men vi rekommenderar att du undviker tomma mallar. Risken att missa något viktigt är stor. Med Arvskifte Online behöver du inte gissa – vi hjälper dig att få med allt, så att det blir rätt från början.

    Kort sagt: du kan absolut göra arvskiftet själv – och med vår hjälp blir det både enkelt, tryggt och korrekt.

  • Om dödsboet är särskilt komplicerat eller om ni inte kommer överens, kan det vara klokt att ta hjälp. Det kan till exempel handla om att det finns företag eller fastigheter utomlands, att arvingarna har svårt att samarbeta eller att det dyker upp juridiska frågor kring testamente, särkullbarn eller laglott. I såna fall kan en jurist fungera som en neutral part som utreder och fördelar arvet på ett professionellt sätt.

    Men – innan ni går den vägen rekommenderar vi att ni först testar Arvskifte Online. Ni kan använda omkring 80 % av tjänsten helt utan kostnad. Det ger er en bra bild av hur er situation ser ut och om ni kan gå vidare själva. Tjänsten ställer rätt frågor och vägleder er steg för steg. Om vi märker att dödsboet är för komplicerat kommer vi att säga till i god tid och rekommendera hur ni kan gå vidare.

    Många klarar hela arvskiftet själva med hjälp av vår tjänst. Men det viktiga är att det blir rätt – och att alla känner sig trygga med resultatet.

  • För att du ska kunna göra hela arvskiftet på en gång rekommenderar vi att du samlar in vissa uppgifter i förväg. Har du bouppteckningen, saldobesked och grundläggande information om tillgångarna i dödsboet, kommer det gå snabbt och smidigt att bli klar. Det mesta hämtar du enkelt – vi hjälper dig längs vägen.


     Det här behöver alla:

    • Bouppteckning
      Vi hjälper dig att ladda ner en digital kopia från Skatteverket. Det tar bara någon minut.
    • Saldo- eller räntebesked från banken
      För att uppgifterna ska vara aktuella bör dokumenten inte vara äldre än två veckor. Kontakta respektive bank om du saknar dem.
       Vi har samlat kontaktuppgifter till nästan 50 banker – se listan här.


     Det här kan behövas – beroende på dödsboet:

    • Information om fastigheter eller bostadsrätter
      Exempelvis namn, typ, ägarandel och eventuellt köpeavtal om något sålts.
    • Information om fordon
      Registreringsnummer, modell och uppskattat värde – till exempel för bil eller båt.
    • Information om företag
      Om dödsboet innehåller näringsverksamhet behövs en kort beskrivning och ungefärligt värde.
    • Information om vapen
      Typ av vapen och uppskattat marknadsvärde.
    • Skulder i dödsboet
      Till exempel utlägg för bouppteckning eller begravning, kvarvarande skatt eller lån kopplade till bostad.
    • Testamente
      Om det finns ett testamente är det viktigt att ni förstår hur arvet ska fördelas. Tjänsten hjälper er att lägga in uppgifterna – men det är ert ansvar att ni är överens.

  • Man kan påbörja arvskiftet först efter att bouppteckningen är registrerad hos Skatteverket. Enligt lag ska bouppteckning förrättas inom tre månader från dödsfallet och sedan skickas in för registrering. När bouppteckningen väl är registrerad (det tar ofta någon månad extra) och dödsboets skulder är betalda, kan ni göra arvskiftet. Det finns ingen fast tidsgräns i lagen för när arvskiftet måste ske, men det är bra att göra det i rimlig tid efter bouppteckningen. Många börjar arvskiftet så snart bouppteckningen är klar, men ni kan också vänta om ni exempelvis behöver sälja en bostad först.

  • Innan arvskiftet är klart förvaltas tillgångarna av dödsboet. Det innebär att pengarna på den avlidnes konton används till att betala eventuella räkningar och skulder som dödsboet har. Inga utdelningar till arvingar sker förrän arvskiftet är klart. Tillgångar som aktier, fonder eller fastigheter står kvar i dödsboets namn under tiden. Det är först vid arvskiftet som ägandet övergår till arvingarna. Så sammanfattningsvis: före arvskiftet “vilar” arvet i dödsboet, medan ni tar hand om nödvändiga utgifter och förbereder fördelningen.

  • Om ni som arvingar inte kan enas om hur arvet ska delas, finns det hjälp att få. För det första kan det vara bra att försöka diskutera och kompromissa inom familjen – kanske ta hjälp av en utomstående jurist som medlare. Om det ändå låser sig helt kan ni ansöka hos tingsrätten om en skiftesman. En skiftesman är en oberoende jurist som utses av domstolen för att genomföra arvskiftet när dödsbodelägarna är oeniga. Skiftesmannen försöker först få er att komma överens, men har även befogenhet att besluta om fördelningen om ingen frivillig överenskommelse nås. Detta kallas tvångsskifte och kan ske mot arvingarnas vilja, men är förstås en sista utväg. Det bästa – både för sammanhållningen och ekonomin – är om ni kan lösa det sinsemellan. Arvskifte Online är främst tänkt för de fall där man är överens, men skulle ni köra fast kan alltså extern hjälp via skiftesman eller jurist behövas.

  • Ja, i de flesta fall måste man göra ett arvskifte enligt lag om det finns fler än en arvinge. Arvskiftet är det juridiska moment då dödsboets tillgångar fördelas mellan arvingarna och är ett krav för att dödsboet ska kunna delas upp och avslutas.

    Lagen säger att dödsboet ska utredas och tillgångarna fördelas mellan arvingarna, men den anger ingen exakt tidsfrist för när arvskiftet måste göras. I praktiken är det dock nödvändigt att genomföra ett arvskifte för att avsluta dödsboet – till exempel kommer banken inte att låta en ensam dödsbodelägare ta över alla medel utan en skriftlig överenskommelse.

    Det finns undantag. Om det bara finns en arvinge, till exempel den avlidnes make utan barn eller ett enda barn utan syskon, krävs inget arvskifte. Då räcker bouppteckningen för att föra över tillgångarna. I alla andra fall där det finns flera dödsbodelägare ska ett arvskifte upprättas.

    Ni som arvingar har viss frihet att bestämma hur arvet ska fördelas så länge alla är överens och fördelningen dokumenteras korrekt. För att läsa mer om hur processen fungerar kan du besöka vår sida om hur Arvskifte Online fungerar eller ta del av Efterlevandeguidens information om att dela upp arv.

  • Bodelning och arvskifte är två olika juridiska moment som ibland följer på varandra i samband med ett dödsfall.

    Bodelning sker om den avlidne var gift eller sambo. Det innebär att den avlidnes och den efterlevande makens eller sambons egendom först delas mellan dem enligt äktenskapsbalken eller sambolagen, innan arvet fördelas till arvingarna. Till exempel, om en make går bort görs först en bodelning mellan makens dödsbo och den efterlevande makan, där giftorättsgodset delas så att makan får sin del.

    Arvskifte är därefter själva fördelningen av det som finns kvar i dödsboet mellan arvingarna, enligt arvsregler och eventuellt testamente. Det som tillfaller dödsboet efter bodelningen är alltså det som ska delas mellan till exempel barnen.

    I vissa situationer behövs ingen bodelning. Det gäller om det inte finns någon efterlevande partner, eller om makarna hade 100 % enskild egendom. Då går man direkt vidare till arvskiftet.

    Enkelt uttryckt: bodelning är uppdelningen mellan makarna, medan arvskifte är uppdelningen mellan arvingarna.

    Om du vill läsa mer om hur processen går till kan du se vår sida om hur Arvskifte Online fungerar eller läsa Skatteverkets information om att avsluta ett dödsbo.

  • Ja, det är möjligt att göra ett partiellt arvskifte om alla arvingar är överens om det. Ett partiellt arvskifte innebär att ni fördelar en del av arvet nu och väntar med resten. Det kan vara praktiskt om exempelvis en viss tillgång inte är klar att delas (kanske en fastighet som ska säljas först) eller om det finns tvister kring en del av arvet. Ni upprättar då en arvskifteshandling som bara tar upp de tillgångar ni delar nu. Resten av tillgångarna fördelas senare i ett slutligt arvskifte. Tänk på att alla delägare även här måste skriva under och vara överens. Partiella arvskiften kan göra processen smidigare genom att ni inte behöver vänta med allt bara för att en sak drar ut på tiden. Arvskifte Online kan användas även för partiella arvskiften – ni väljer helt enkelt vilka tillgångar som ska ingå i den fördelning ni gör.

  • Arvskifte, arvskifteshandling och arvskiftesavtal är olika ord för samma sak – det juridiska dokument där dödsboets tillgångar förtydligas och delas upp mellan arvingarna. Det är alltså ett avtal mellan de som ska ärva efter den avlidne. Enligt lag måste ett arvskifte alltid göras, oavsett om det finns ett testamente eller inte. Till skillnad från bouppteckningen är det inte ett avtal som en myndighet samlar in. Däremot är det ett dokument som måste skrivas, på samma sätt som när man gör ett köpeavtal vid bilköp eller ett överlåtelseavtal vid försäljning av en bostad.

    Syftet med arvskiftet är att förtydliga vem som får vad i dödsboet. Ni kanske tänker att ingen utomstående bryr sig om vem som får den gamla bilen eller smyckena – och det stämmer att arvskiftet är privat och inte något som alla får ta del av. Men i praktiken behövs arvskifteshandlingen för att olika aktörer ska kunna genomföra fördelningen. Banker kräver den för att betala ut pengar eller föra över aktier, Lantmäteriet för att registrera fastigheter och bostadsrättsföreningar för att godkänna nya ägare av bostadsrätter.

    Med Arvskifte Online blir processen både enklare och tryggare. Tjänsten räknar automatiskt ut hur arvet ska fördelas enligt lag och underlättar vid ett eventuellt testamente och ser till att inget viktigt missas. Dessutom innehåller arvskifteshandlingen från tjänsten andra delar som gör att fördelningen blir slutlig och genomförbar, till exempel fullmakter och tydlig ansvarsfördelning. Du betalar 3 495 kr för ett komplett arvskifte baserat på er situation – jämfört med över 20 000 kr hos en jurist – och får en lösning som är betydligt säkrare än att använda en tom mall.

    En arvskiftesblankett är något helt annat. Det är en blankett som bankerna ibland begär som komplement till arvskifteshandlingen, till exempel för att avsluta konton eller föra över tillgångar. Blanketten ersätter aldrig själva arvskiftet – den används endast som stöd i bankens administration. Även om du fyller i en blankett från en bank måste du alltså alltid göra ett arvskifte.

    👉 Vill du veta mer om hur det fungerar? Läs på Så funkar det eller kontakta oss direkt – vi gör arvskiftet enkelt, tryggt och helt digitalt.

3. Upprätta arvskiftet

  • Ja, en person kan absolut fylla i och ta fram ett arvskifte – det behövs ingen fullmakt för att göra själva dokumentet. Det viktiga är att alla dödsbodelägare är överens om innehållet och att alla skriver under när det är dags att godkänna arvskiftet.

    När det gäller att verkställa arvskiftet – som att avsluta konton, föra över pengar eller deklarera för dödsboet – då behövs en skriftlig fullmakt om inte alla medverkar själva. Det är helt normalt att en person får mandat att sköta det praktiska efter att alla har godkänt arvskifteshandlingen.

    Med Arvskifte Online får ni allt samlat:
    – Ett färdigt arvskifte att skriva under
    – Fullmakter för verkställighet och deklaration
    – Ett dokument som uppfyller bankens och myndigheternas krav

    Så svaret är: ja, en person kan göra jobbet, men alla behöver stå bakom innehållet. När ni använder Arvskifte Online är allt detta inbyggt – tryggt, tydligt och redo att skickas ut för underskrift.

  • Att göra ett arvskifte innebär att ni delar upp den avlidnes tillgångar mellan arvingarna. Du kan följa dessa steg för ett lyckat arvskifte:

    1. Bouppteckning – Först måste en bouppteckning upprättas och registreras (en förteckning över den avlidnes tillgångar och skulder).
    2. Betala skulder – Dödsboets eventuella skulder betalas med dödsboets pengar innan arvet delas.
    3. Förbered arvskiftet – Samla information om alla tillgångar som ska delas, exempelvis information om saldon på bankkonton och information om bostäder. 
    4. Skapa arvskifteshandling – Skriv ned hur tillgångarna ska fördelas. Här kan du använda Arvskifte Online som guidar dig att ta fram en korrekt arvskifteshandling.
    5. Underteckna avtalet – Alla arvingar (dödsbodelägare) behöver läsa igenom och skriva under arvskifteshandlingen för att visa att de är överens.
    6. Fördela arvet – När handlingen är signerad kan ni gå till banken för att fördela bankmedel och exempelvis ansöka om ny lagfart om det finns fastighet. Arvet betalas ut och dödsboet upplöses.

    Genom att följa dessa steg säkerställer du att arvskiftet görs korrekt. Med Arvskifte Online blir det mycket enklare enkelt, då tjänsten skapar arvskiftesdokumentet åt dig och ger dig en checklista på vad som sker därefter.

  • Ja, alla dödsbodelägare (arvingar och universella testamentstagare) måste godkänna och skriva under arvskifteshandlingen. Arvskifte handlar om en överenskommelse – ni fördelar inte arvet ensidigt, utan det krävs samtycke från samtliga inblandade.

    Om ni inte lyckas komma överens så finns det fortfarande möjligheter. Men det kan bli mer kostsamt och tidskrävande. Ni kan välja att anlita var sin jurist eller ansöka om en skiftesman hos tingsrätten. 

  • En arvskifteshandling är dokumentet där ni bestämmer hur arvet ska fördelas mellan arvingarna. Många kallar det också för arvskiftesavtal (ibland felstavat arvsskifte). I handlingen skriver ni upp alla tillgångar – till exempel pengar, bostad, bil och värdepapper – och bestämmer vem av arvingarna som får vad. Ni kan också ta med om någon arvinge redan fått förskott på arv eller om testamentet innehåller särskilda villkor.

    Arvskifteshandlingen fungerar som bevis på att ni är överens om arvsskiftet. När alla dödsbodelägare har skrivit under, gäller den direkt. Ni kan sedan använda den för att visa banken hur pengarna ska delas eller för att ändra ägare på en fastighet.

    Tänk på att arvskifteshandlingen är ett privat avtal mellan arvingarna. Ni skickar inte in den till någon myndighet, men ibland behöver ni visa upp den – till exempel för en bank eller inskrivningsmyndigheten. Med Arvskifte Online skapar ni enkelt en juridiskt korrekt arvskifteshandling utifrån de uppgifter ni lämnar.

  • En arvskifteshandling ska innehålla all information som behövs för att förstå och genomföra fördelningen av arvet. Det innebär att dokumentet brukar ha med:

    • Uppgifter om den avlidne: namn, personnummer och dödsdatum.
    • Arvingar: namn och personnummer på samtliga dödsbodelägare (arvingar och eventuella universella testamentstagare).
    • Bouppteckningsinformation: datum för bouppteckningen och att den är registrerad.
    • Tillgångar och skulder: en förteckning över alla tillgångar som ska skiftas och eventuella skulder som påverkar fördelningen. Ofta anges värdet på varje post enligt ett datum som ligger nära i tid för upprättadet av arvskiftet.
    • Fördelning: kärnpunkten där det framgår vem som får vad. Till exempel kan det stå att Bankkonto X tillfaller dottern Anna, Bostadsfastighet Y tillfaller sonen Erik osv. Pengar kan delas i procentuella andelar eller exakta belopp.
    • Övriga överenskommelser: om arvingarna har kommit överens om något särskilt, t.ex. att någon löser ut den andre för att ta över en sommarstuga, så kan det anges.
    • Underskrifter: alla dödsbodelägare ska signera dokumentet, med ort och datum för underskrifterna. Ibland skriver man under “Godkännes av” följt av varje persons namnteckning och namnförtydligande.

    Utöver dessa punkter finns det en mängd andra saker som är bra att ha med i ett arvskifte, exempelvis fullmakter för att verkställa arvskiftet och för att deklarera. Använder du Arvskifte Online ser vi till att allt kommer med automatiskt – korrekt, juridiskt och klart att skickas ut

  • Många söker efter en arvskifte mall, arvskifteshandling mall eller arvskiftes blankett för att förenkla processen. Det finns både gratis mallar på nätet och betalvarianter som kostar några hundra kronor. Vi har granskat flera av dessa och de består i praktiken bara av ett dokument med rubriker – utan vägledning om hur just ditt arv ska fördelas och utan juridisk kontroll. Det är upp till dig att själv fylla i allt korrekt, veta vilka formuleringar som krävs och vilka bilagor banken behöver. Här går det ofta fel, och bankerna har själva uppgett att arvskiften som görs med mallar eller på egen hand är en vanlig orsak till förseningar.

    En jurist tar ofta över 20 000 kronor för att säkerställa att allt blir rätt. Arvskifte Online gör samma sak – men helt digitalt, enklare och till en fast kostnad på 3 495 kr. Du svarar på tydliga frågor i vår tjänst, så räknar vi automatiskt ut fördelningen enligt lag och underlättar vid eventuella testamenten och ser till att arvskifteshandlingen blir komplett, juridiskt korrekt och anpassad till din situation. Dessutom ingår fullmakter, ansvarsfördelning och allt som krävs för att arvskiftet ska bli slutligt och genomförbart.

    Så ja, det finns mallar. Men vi rekommenderar att du använder en tjänst som Arvskifte Online om du vill vara säker på att handlingen uppfyller lagens krav. En felaktigt ifylld mall kan leda till problem med banken eller i värsta fall ogiltiga överenskommelser. Läs mer om hur det fungerar steg för steg på Så funkar det eller kontakta oss direkt om du vill ha hjälp. Vi gör arvskiftet enkelt, tryggt och helt digitalt.

4. Verkställa arvskiftet hos bank och myndigheter

  • Tiden det tar att genomföra arvskiftet kan variera. Om arvingarna är överens och alla dokument är i ordning kan det gå snabbt – i enklare fall kanske någon vecka från att ni börjar tills arvet är utbetalt. Mycket beror på praktiska saker: att få fram alla uppgifter, få tid för arvingarna att läsa och underteckna handlingarna och hantera eventuella försäljningar av egendom. Själva dokumentet kan Arvskifte Online generera direkt när ni fyllt i allt, så den biten går fort. Men räkna med att hela processen, från bouppteckning till utbetalt arv, ofta tar några månader. Arvskiftet i sig kan dock avslutas så snart alla skrivit under och banken hunnit betala ut medlen enligt handlingen.

  • Arvet kan betalas ut först när arvskiftet är klart, det vill säga efter att alla har skrivit under arvskifteshandlingen. Innan dess hålls den avlidnes tillgångar kvar i dödsboet. När handlingarna är påskrivna brukar ni lämna in dem till banken, som då delar upp pengarna enligt avtalet. Om det finns exempelvis en fastighet som en arvinge ska ta över, ansöker ni om lagfart för den arvingen med arvskifteshandlingen som underlag. Hur lång tid banken tar innan de betalar ut arvet varierar. Den snabbaste banken kanske kan göra det på en vecka. Den långsammaste på två månader. Räkna med att genomsnittlig handläggningstid hos banken på fyra veckor.

  • Nej, normalt sett behöver ni inte registrera eller skicka in arvskifteshandlingen till någon myndighet. Bouppteckningen registreras hos Skatteverket, men arvskiftet är en privat överenskommelse mellan arvingarna. Ni behåller originalet av arvskifteshandlingen hos er (gärna i säkert förvar). Till exempel kommer banken att vilja se den undertecknade arvskifteshandlingen innan de betalar ut pengar från dödsboets konto. Om det finns en fastighet som byter ägare i arvskiftet, skickar ni in  handlingen tillsammans med ansökan om lagfart till Lantmäteriet. Men utöver sådana praktiska användningar behöver ni inte skicka arvskiftesavtalet till någon myndighet. Det viktiga är att alla har skrivit på – då gäller det. Sammanfattningsvis: behåll handlingen själva och visa upp den vid behov, ingen central registrering krävs.

  • Hos Swedbank krävs alltid en arvskifteshandling som är undertecknad av samtliga dödsbodelägare. En blankett från banken ersätter aldrig detta dokument. Swedbank uppger att det är vanligt att arvskiften som privatpersoner gjort själva eller med en enkel mall innehåller fel, vilket ofta leder till kompletteringar och längre handläggningstid.

    För att arvskiftet ska bli korrekt behöver du aktuella kontouppgifter. Med Arvskifte Online kan du både beställa saldo- och räntebesked från Swedbank och ta fram en komplett arvskifteshandling helt digitalt. Tjänsten minskar risken för fel, gör processen snabbare och är i genomsnitt över 20 000 kronor billigare än att anlita jurist.

    När handlingen är klar skickas den tillsammans med Swedbanks blankett för arvskifte till bankens centrala arvskiftesavdelning. Handläggningstiden är ofta över fyra veckor, så det är viktigt att allt skickas in korrekt från början. Det som ska skickas in är:

    • Arvskiftet i original med bilagor intygade av två personer
    • Intygad kopia av testamentsgodkännande (om det finns)
    • Intygad kopia av testamentet (om det finns)

    👉 Läs mer om hur hela processen går till på vår sida Så funkar det

  • Ett arvskifte hos SEB hanteras vid ett personligt möte på bankkontor. Du behöver boka tid på ditt närmaste kontor, vilket du kan göra via SEB:s kontor.

    Kom ihåg att SEB:s blankett aldrig ersätter en arvskifteshandling. Enligt lag måste ett arvskifte alltid göras i en undertecknad arvskifteshandling av samtliga dödsbodelägare. Bankens blankett fungerar bara som ett komplement till denna handling.

    För att arvskiftet ska bli korrekt behöver du också aktuella saldo- och räntebesked från SEB. Det räcker inte med äldre uppgifter, till exempel från bouppteckningen, eftersom konton ofta förändras under tiden. Du kan enkelt beställa saldo- och räntebesked här.

    Detta ska tas med till mötet:

    • Arvskifteshandling i original, undertecknad av samtliga dödsbodelägare
    • Bilagor som är intygade av två personer
    • Eventuellt testamente och testamentsgodkännande i intygad kopia

    Med Arvskifte Online kan du skapa en komplett och juridiskt korrekt arvskifteshandling digitalt. Tjänsten vägleder dig steg för steg, minskar risken för fel och sparar dig i genomsnitt över 20 000 kronor jämfört med jurist. Till skillnad från mallar blir handlingen anpassad efter din situation, vilket gör att SEB kan handlägga ärendet smidigare och snabbare.

    👉 Läs mer om hur processen fungerar på vår sida Så funkar det.

  • Nordea erbjuder arvskifte både via möten på kontor och i vissa fall digitalt. För att boka en tid ringer du Nordea på 0775–55 20 10.

    Det är viktigt att känna till att Nordeas blankett inte ersätter en arvskifteshandling. Lagen kräver alltid att en arvskifteshandling upprättas och skrivs under av samtliga dödsbodelägare. Blanketten fungerar bara som ett komplement till handlingen.

    För att arvskiftet ska kunna genomföras behöver du dessutom aktuella saldo- och räntebesked från Nordea. Äldre uppgifter, till exempel från bouppteckningen, räcker sällan eftersom konton hinner förändras. Du kan enkelt beställa saldo- och räntebesked här.

    Nordea kräver följande handlingar i original:

    • Bouppteckning
    • Arvskifteshandling
    • Testamentsgodkännande (om det finns)
    • Klanderbevis (om det finns)

    Med Arvskifte Online slipper du osäkerheten med mallar och dyra möten med jurist. Vi hjälper dig att skapa en komplett och juridiskt korrekt arvskifteshandling anpassad efter din situation. Våra kunder sparar i genomsnitt över 20 000 kronor jämfört med jurist och får samtidigt samma juridiska trygghet.

    👉 Vill du veta mer om hur processen fungerar? Läs vidare på Så funkar det.

  • Hos Handelsbanken sker arvskifte alltid vid ett personligt möte på ett av bankens kontor. Du hittar närmaste kontor via Handelsbankens webbplats.

    Kom ihåg att Handelsbankens blankett aldrig ersätter en arvskifteshandling. Enligt lag måste alltid en arvskifteshandling upprättas och undertecknas av samtliga dödsbodelägare – bankens blankett är bara ett komplement.

    För att arvskiftet ska bli korrekt behöver du också aktuella saldo- och räntebesked från Handelsbanken. Äldre uppgifter, till exempel från bouppteckningen, räcker inte eftersom konton ofta förändras. Du kan enkelt beställa saldo- och räntebesked här.

    Detta ska tas med till mötet:

    • Bouppteckning i original
    • Arvskifteshandling i original
    • Testamente i original (om det finns)
    • Testamentsgodkännande i original (om det finns)

    Om någon handling är undertecknad av en person som bor utomlands måste namnteckningen bevittnas av Notarius Publicus eller svensk ambassad/konsulat.

    Handelsbanken – precis som flera andra banker – har uppgett att det är mycket vanligt att arvskiften som privatpersoner gjort själva eller med en mall innehåller fel. Det leder ofta till kompletteringar och längre handläggningstid. Med Arvskifte Online kan du istället skapa en komplett arvskifteshandling som är juridiskt korrekt och anpassad efter din situation. Tjänsten vägleder dig steg för steg, minskar risken för fel och är i genomsnitt över 20 000 kronor billigare än jurist – samtidigt som den ger betydligt större trygghet än en mall.

    👉 Läs mer om hur processen går till på vår sida Så funkar det.

  • Hos Danske Bank hanteras arvskiften via post. Eftersom handläggningstiden ofta är längre än fyra veckor är det viktigt att skicka in kompletta handlingar direkt för att undvika förseningar.

    Det är bra att veta att Danske Banks blankett inte ersätter arvskifteshandlingen. Lagen kräver alltid en arvskifteshandling som undertecknas av samtliga dödsbodelägare. Bankens blankett fungerar endast som ett komplement.

    För ett korrekt arvskifte behövs även aktuella saldo- och räntebesked från Danske Bank. Äldre uppgifter, exempelvis från bouppteckningen, är sällan tillräckliga eftersom konton ofta har förändrats sedan dess. Du kan beställa saldo- och räntebesked här.

    Detta ska skickas in till Danske Bank:

    • Arvskifteshandling i original
    • Kopia av testamente, testamentsgodkännande och lagakraftbevis (om det finns)
    • Intygad kopia av legitimation för samtliga dödsbodelägare

    Flera banker, däribland Danske Bank, vittnar om att det är mycket vanligt att arvskiften som privatpersoner gjort själva eller med mallar från nätet blir fel. Det leder till kompletteringar och längre väntetider. Med Arvskifte Online slipper du den risken. Tjänsten guidar dig steg för steg, ser till att allt blir juridiskt korrekt och är i genomsnitt över 20 000 kronor billigare än jurist – samtidigt som du får en tryggare lösning än att använda en mall.

    👉 Läs mer om hur hela processen går till på vår sida Så funkar det.

  • Hos Länsförsäkringar Bank sker arvskiften via post. Handläggningstiden är vanligtvis mer än fyra veckor, vilket gör det viktigt att allt skickas in komplett redan från början för att undvika onödiga förseningar.

    Kom ihåg att bankens blankett inte ersätter själva arvskifteshandlingen. Enligt lag måste en arvskifteshandling alltid upprättas och undertecknas av samtliga dödsbodelägare – bankens blankett är endast ett komplement.

    För att arvskiftet ska godkännas krävs också aktuella saldo- och räntebesked från Länsförsäkringar Bank. Uppgifter från bouppteckningen kan inte alltid användas eftersom konton hinner förändras. Du kan beställa saldo- och räntebesked här.

    Detta behöver skickas in:

    • Arvskifteshandling i original, inklusive bilagor intygade av två personer
    • Intygad kopia av testamentsgodkännande (om det finns)
    • Intygad kopia av testamentet (om det finns)

    Bankerna, inklusive Länsförsäkringar, lyfter ofta att arvskiften som privatpersoner upprättat själva eller med mallar från nätet innehåller fel. Resultatet blir kompletteringar och längre väntetider. Med Arvskifte Online slipper du det problemet. Tjänsten vägleder dig steg för steg och ser till att du får en korrekt arvskifteshandling. Våra kunder sparar i genomsnitt över 20 000 kronor jämfört med jurist, samtidigt som lösningen är tryggare och mer tillförlitlig än en mall.

    👉 Läs mer om hur hela processen fungerar på vår sida Så funkar det.

  • Hos ICA Banken sker arvskiften via post. Räkna med att handläggningen ofta tar längre än fyra veckor, vilket gör det extra viktigt att handlingarna är fullständiga redan vid första inskicket.

    Det är viktigt att känna till att ICA Bankens blankett inte ersätter en arvskifteshandling. Lagen kräver alltid att arvskiftet görs i en undertecknad arvskifteshandling av samtliga dödsbodelägare. Blanketten är enbart ett komplement.

    För att arvskiftet ska kunna hanteras behöver du dessutom aktuella saldo- och räntebesked från ICA Banken. Uppgifter från bouppteckningen är sällan tillräckliga eftersom saldon kan ha förändrats. Beställ enkelt saldo- och räntebesked här.

    Detta ska skickas in till ICA Banken:

    • Arvskifteshandling i original, inklusive bilagor intygade av två personer
    • Intygad kopia av testamentsgodkännande (om det finns)
    • Intygad kopia av testamentet (om det finns)

    Flera banker, däribland ICA Banken, framhåller att arvskiften som privatpersoner gjort själva eller med mallar från nätet ofta innehåller fel. Detta leder till kompletteringar och betydligt längre handläggningstider. Med Arvskifte Online kan du undvika de problemen. Vi hjälper dig steg för steg att ta fram en juridiskt korrekt arvskifteshandling, anpassad efter just din situation. Tjänsten är i genomsnitt över 20 000 kronor billigare än jurist och mycket tryggare än att använda en mall.

    👉 Läs mer om hur processen fungerar på vår sida Så funkar det.

  • Hos Avanza skickas arvskiften in via post. Räkna med att det ofta tar över fyra veckor innan ärendet är handlagt. För att undvika onödiga förseningar behöver du skicka in allt som krävs direkt.

    Till skillnad från vad många tror räcker det inte med Avanzas blankett. Enligt lag måste alltid en arvskifteshandling upprättas och undertecknas av samtliga dödsbodelägare. Bankens blanketter kan bara fungera som komplement.

    För ett korrekt arvskifte krävs dessutom att du beställer nya saldo- och räntebesked. Uppgifter från bouppteckningen är ofta för gamla och kontona kan ha ändrats sedan dess. Du kan beställa saldo- och räntebesked från Avanza här.

    Detta ska skickas in till Avanza:

    • Arvskifteshandling i original, med bilagor intygade av två personer
    • Intygad kopia av legitimation för alla dödsbodelägare

    Notera också att blanketten ”Uppdragsbrev avslut av konto – dödsbo” inte behövs när arvskifteshandlingen skickas in. Fullmakter ingår redan i arvskiftet och behöver inte bifogas separat.

    Avanza, precis som flera andra banker, har sett att arvskiften som privatpersoner gjort själva eller med mallar ofta innehåller fel. Det leder till kompletteringar och i värsta fall flera månaders extra väntetid. Med Arvskifte Online slipper du det. Vår tjänst vägleder dig steg för steg, skapar en juridiskt korrekt arvskifteshandling och ser till att inget viktigt missas. Våra kunder sparar i snitt över 20 000 kronor jämfört med jurist och får en tryggare lösning än med mallar från nätet.

    👉 Vill du veta mer om hela processen? Läs på Så funkar det.

  • Skandiabanken tar emot arvskiften via post. Bankens handläggningstid ligger ofta på över fyra veckor, vilket gör att det är avgörande att skicka in rätt underlag från början för att undvika förseningar.

    Det är viktigt att känna till att Skandiabankens blanketter aldrig kan ersätta en arvskifteshandling. Enligt lag måste arvskiftet alltid dokumenteras i en handling som skrivs under av samtliga dödsbodelägare. Blanketter fungerar bara som komplement till den handlingen.

    För att banken ska kunna genomföra arvskiftet behöver du också aktuella saldo- och räntebesked från Skandiabanken. Äldre uppgifter, exempelvis från bouppteckningen, är sällan tillförlitliga. Beställ enkelt saldo- och räntebesked här.

    Skandiabanken kräver följande handlingar:

    • Arvskifteshandling i original
    • Intygad kopia av testamentsgodkännande (om det finns)
    • Intygad kopia av testamentet (om det finns)

    Banken – liksom många andra – framhåller att arvskiften som privatpersoner gjort själva eller med mallar ofta innehåller fel. Detta är en vanlig orsak till förlängda handläggningstider. Med Arvskifte Online slipper du den risken. Vår digitala tjänst vägleder dig steg för steg, ser till att inget viktigt missas och levererar en juridiskt korrekt handling. Kunder sparar i genomsnitt över 20 000 kronor jämfört med jurist och får samtidigt större trygghet än med mallar från nätet.

    👉 Läs mer om hur processen går till på Så funkar det.

5. Frågor om Arvskifte Online

  • Arvskifte Online är en digital tjänst som hjälper dig att göra ett arvskifte enkelt och tryggt. Istället för att anlita en jurist kan du själv skapa en juridiskt korrekt arvskifteshandling online steg för steg. Tjänsten guidar dig genom hela processen på klarspråk och ser till att du får med allt som behövs för att fördela arvet enligt lag och testamente.

  • Tjänsten fungerar genom att du fyller i information om dödsboet och arvingarna i ett användarvänligt online-formulär. Arvskifte Online vägleder dig med frågor och förklaringar längs vägen – ungefär som ett samtal. När all information är ifylld skapas dina dokument automatiskt. Du får en färdig arvskifteshandling som alla arvingar kan skriva under för att avsluta arvskiftet. Allt sker online och du kan välja att skriva ut dokumentet direkt eller få det hemsickat till dig och de som ska skriva under. Vill du inte gör allt på en gång? Ditt arbete sparas och du fortsätta när det passar dig.

  • Den största fördelen är att det är enklare och billigare för er. Med Arvskifte Online får ni guidning genom processen i er egen takt, utan att behöva boka möten eller anpassa er efter någon annans schema. Tjänsten har ett fast pris som i regel är betydligt lägre än timarvoden från en jurist. Trots det kan ni känna er säkra på att resultatet blir juridiskt korrekt, eftersom vår plattform är framtagen av jurister. En annan fördel är att språket är anpassat för vanliga människor – vi förklarar termer och steg på ett sätt som är lätt att förstå, vilket inte alltid är fallet när man pratar med en stressad advokat. Kort sagt får ni det bästa av två världar: tryggheten av ett korrekt avtal och friheten i att göra det själv online. Naturligtvis finns vi tillgängliga om ni har frågor under vägen (vilket många traditionella jurister också tar betalt extra för per timme). Så med Arvskifte Online slipper ni överraskningar på fakturan och behåller kontrollen över processen.

  • Vi vet att frågor om arv, bouppteckning och arvskifte kan dyka upp när som helst under processen. Därför erbjuder Arvskifte Online flera sätt att få snabb och tydlig support när du behöver hjälp.

    På vår webbplats hittar du en chattfunktion där du kan ställa frågor direkt till vår kundsupport och få svar i realtid. Du kan också mejla oss om du föredrar skriftlig kontakt, eller boka en tid för samtal om du vill prata igenom ditt ärende. Vi är måna om att vara så tillgängliga som möjligt och strävar efter att alltid svara snabbt.

    Vår support kan hjälpa dig med allt från tekniska frågor om hur du använder tjänsten till allmänna funderingar kring juridiken. När det gäller juridiska frågor ger vi svar i enklare ordalag så att du förstår vad som gäller, utan att använda onödigt krångliga termer. Om du är osäker på hur du ska fylla i något fält i Arvskifte Online guidar vi dig steg för steg tills allt är rätt.

    Vi har lång erfarenhet av arvskiften och förstår att det här kan vara en ny och ovan situation för dig. Därför gäller hos oss principen att ingen fråga är för liten eller för dum – vi finns här för att göra processen trygg och smidig. Om du vill läsa mer om hur tjänsten fungerar kan du besöka sidan om hur Arvskifte Online fungerar och läsa Efterlevandeguidens information om arvskifte om du behöver mer bakgrund.

6. Leverans och pris

  • Arvskifte Online erbjuder en smidig tjänst till ett fast pris om 3 495 kr. Om du önskar att vi sköter all posthantering kostar tjänsten 3 895 kr. Priset är betydligt lägre än kostnaden för att anlita en traditionell jurist vilket i genomsnitt är 20 000 kr för ett enkelt arvskifte. Hos oss betalar du en engångssumma med Swish för hela tjänsten – inga dolda avgifter. Vi tycker att alla ska ha råd att göra ett korrekt arvskifte.

  • När du har fyllt i alla uppgifter i Arvskifte Online och gått vidare till betalning kan du välja hur arvskifteshandlingen ska levereras. Vi erbjuder två alternativ för att passa olika behov och önskemål.

    1. Digital leverans – 3 495 kr
    Vid digital leverans får du omedelbart tillgång till arvskifteshandlingen och alla bilagor, som exempelvis fullmakter. Du kan ladda ner dokumenten direkt från tjänsten, skriva ut dem själv eller skicka vidare till de andra arvingarna digitalt. Detta alternativ är snabbt, smidigt och redo att användas direkt.

    2. Digital leverans + leverans via post – 3 895 kr
    Om du väljer detta alternativ får du både den digitala leveransen och att vi sköter utskrift och posthantering. Vi skriver ut arvskiftet och skickar det till dig och alla som ska skriva under inom 2–5 arbetsdagar (ofta snabbare). Varje mottagare får även ett förfrankerat returkuvert så att underskriften enkelt kan skickas tillbaka till den person som ska verkställa arvskiftet. Detta är lika enkelt oavsett om ni är två eller tio arvingar – priset och smidigheten är detsamma.

    Det är viktigt att känna till att arvskiften i dagsläget inte kan signeras digitalt eftersom banker och myndigheter kräver fysiska underskrifter. Därför levereras alla dokument antingen som PDF eller som utskrift, färdiga att signeras för hand.

    Om du vill läsa mer om vad hur tjänsten fungerar kan du besöka sidan så funkar det eller ta del av Skatteverkets information om arvskifte för att förstå varför fysiska underskrifter krävs.

  • Ja – om du upptäcker ett fel i arvskifteshandlingarna går det ofta att rätta till.
    Med Arvskifte Online kan du när som helst logga in och justera uppgifterna innan handlingarna skrivs under. Du kan till exempel rätta stavfel, ändra en adress eller lägga till en tillgång som missats. När ändringen är gjord skapar du en ny, juridiskt korrekt version av handlingarna.

    Om alla redan har skrivit under arvskifteshandlingen och den har lämnats till exempelvis banken kan ni eventuellt behöva göra en ny rättelsehandling (tillägg till arvskiftet) som samtliga dödsbodelägare godkänner och undertecknar.

    Vi rekommenderar att alltid läsa igenom handlingarna noga innan underskrift för att undvika tidskrävande rättelser. Men vet att vi alltid finns här för att hjälpa till. Vår support kan guida dig i hur ändringen ska göras och se till att dokumenten blir korrekta igen.

    Hos Arvskifte Online är målet att du ska känna dig 100 % trygg med resultatet. Därför ingår hjälp vid korrigeringar och stöd om något blivit fel – även efter att handlingarna har skapats.

Kom igång med ditt arvskifte - gratis